هاشمي اگر تنها نبود، اين قدر التماس سيدحسن را نمي کرد

هاشمي اگر تنها نبود، اين قدر التماس سيدحسن را نمي کرد
بررسي تحليلي نتايج انتخابات خبرگان – قسمت چهارم

منتخبان خبرگان چه می گویند!؟ /هاشمي اگر تنها نبود، اين قدر التماس سيدحسن را نمي کرد/آيت الله قريشي خطاب به هاشمي: سخن شما فقط دشمنان خدا و رسول را شاد کرد!

در چنين شرايطي بيش از پيش روشن مي شود چرا هاشمي اين قدر التماس سيد حسن را مي کرد تا راهي خبرگان شود. هاشمي اگر تنها نبود، اين قدر محتاج سيد حسن نمی شد و اگر شکسته نشده بود، نمي کوشيد در لواي نام او خود را بازسازي کند. رأي بالای او در تهران بيش از پيش مرهون حضورش در دو ليست بود...

گروه سياسي - قسمت چهارم: بازي را فقط در تهران نبايد ديد! هاشمي از همان اول هم اساساً اين قدر بين مجتهدين کشور جايگاه نداشت که بتواند در کشور ليست ببندد؛ درست از همين رو بود که دست به دامن ليست طرف مقابل شد تا با جا دادن مشترکين در فهرست خود، هم اوضاع نابسامانش را رفو کند و هم با طرح ريزي بازي تهران، ورود غيرمشترکين ليست جامعه مدرسين به خبرگان را دشوار نمايد. با اين همه و با وجود تمام تلاش هايي که از سوي طرف مقابل شد و با وجود طرح ريزي ضدانقلاب و خارج نشين ها و نيز با وجود اشتباه هايي که توسط آقايان مدعي اصولگرايي در فهم صحنه صورت پذيرفت، در نهايت احمد جنتي به خبرگان راه يافت تا حتي بازي در تهران هم به پايان نرسد. اما اگر از تهران کمي فاصله بگيريم و کاملاً واقع بينانه و بي طرفانه تغييرات نمايندگان در استان ها و نيز مواضع و گرايش آنها را رصد کنيم، بيش از پيش درخواهيم يافت هاشمي چقدر تنهاست!

در گام بعد بد نيست نگاهي به مواضع چهره هاي ديگر خبرگان داشته باشيم.

 

آيت الله محمدعلي تسخيري

مشاور رهبري است در امور جهان اسلام. معلوم نيست با مواضعي که دارد، اصلاح طلبان چگونه در تهران به او رأي داده اند. چهره اي تقريب مذاهبي است. بهمن ماه 91 همايشي براي تجليل از او در تهران برگزار شد. در برپايي اين همايش دستگاه هايي چون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران، جامعه المصطفي العالميه، مجمع جهاني اهل بيت عليهم السلام، مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي، نمايندگي آيسسكو در ايران، نمايندگي يونسكو در ايران، معاونت ارتباطات بين الملل دفتر مقام معظم رهبري(دام ظله العالي)، وزارت امور خارجه، بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران، شهرداري تهران، سازمان بورس و اوراق بهادار، دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم، سازمان تبليغات اسلامي و دانشگاه مذاهب و سازمان فرهنگي هنر شهرداري تهران مشارکت داشتند.

حجت الاسلام علي اكبر رشاد، رييس پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي در خصوص او مي گويد:«آقاي تسخيري يك شخصيت جامع‌الاطراف و ذو‌الابعادي است اما آنچه از صفات بارز و برجسته ايشان بايد به حساب بيايد اين است كه ايشان در عين آن كه بر وحدت و تقريب بين فِرَق و مذاهب اسلامي تاكيد دارد، بر حقانيت مكتب اهل بيت(ع) پافشاري خاص و اصرار ويژه مي‌كند و اين توفيق و ظرفيت را داشته كه بين اين دو جهت‌گيري، رابطه‌اي كاملاً منطقي ايجاد كند. بنابراين از نظر بنده آيت الله تسخيري صلاگر ولايت و وحدت تواماً است و فكر مي‌كند از بارزترين وجوه شخصيت ايشان جمع اين دورويكرد معرفتي و رفتاري است.»

آيت الله تسخيري معتقد است:«فتنه 88 يک حرکت شيطاني بود. اين‌هايي که در داخل فتنه را اجرايي کردند بر اساس هواي نفس انجام دادند. واضح است که شياطين اکبر و اصغر به سران فتنه القا کردند. اين‌ها از نقص ديني که اين‌ سران فتنه داخلي داشتند استفاده کردند و اين حرکت انجام گرفت. من يادم هست آن‌وقت در يک مصاحبه‌اي گفتم که آيا اين آقاياني که شعار مي‌دهند و فتنه را مديريت مي کنند، حتي تهاجم به يک مقدسي از مقدسات را فروگذار کردند که مطرح نکنند؟ يا آنکه ضد همه ي مقدسات و ضد همه ي ارزش‌ها حرکت کردند؟‌ اينها چيزي براي آينده نگذاشتند. اولاً قانون اساسي‌مان را انکار کردند؛ ولايت‌فقيه که ميراث امام ازيک‌طرف و مورد تأکيد ائمه طاهرين از طرفي ديگر است را مورد اهانت قرار دادند. به قرآن جسارت کردند؛ به اباعبدالله جسارت کردند؛ همه ي مقدسات را؛ اين‌ها حتي به آن چهره انساني جمهوري اسلامي که ضد صهيونيزم است هم جسارت کردند. مگر نگفتند که نه غزه نه لبنان؛ جانم فداي ايران! اين آقايان مسئله ي ايران را مطرح کردند تا مسائل مقاومت عليه صهيونيزم که بزرگ‌ترين ميکروب جهاني است را کُند کنند. معلوم بود که اين‌ها همه ي صفات شيطاني را نشان دادند. روز عاشوراي 88 همه ي صفات و فضائل اهل‌بيت و فضائل جمهوري اسلامي را انکار کردند. من معتقدم 9دي جوهر ملت مسلمان را نشان داد؛ آن حرکتي که آن روز 9 دي انجام گرفت، توانست به عون خداوند همه ي اين آرزوهاي منحرفين و مصلحت طلب‌ها و همه ي آن‌هايي که خط شيطان را طي کردند، همه را مفتضح کرده و سرجايشان بنشاند. 9دي روز نزول رحمت الهي بود.»

او در پاسخ به خبرنگار که معتقد بود "کسانيکه سران فتنه را به فتنه انگيزي تحريک کردند، امروز هم بحث شورايي کردن رهبري را براي حمله به‌نظام ولايت‌فقيه آغاز کردند..."، با صراحت مي گويد:«بله؛ متأسفانه بعضي‌ فتنه گري مي کنند و تيول آن‌ها  هم اين مسائل را مطرح مي‌کنند. ما تجربه کرديم؛ شوراهاي مختلفي داشتيم؛ نظير شوراي قضايي. شورا نقش يک ولي عادلِ مخلصِ آگاه را نخواهد داشت. به ‌اضافه آنکه در قانون اساسي امروز، مسئله ي شورايي شدن که قبلاً بود، حذف شده است. بعد از اصلاح قانون اساسي، مطرح کردن اين حرکت با هدف تضعيف ولي‌فقيه صورت مي گيرد. در حقيقت طرح اين مسئله يعني يک حرکت ارتجاعي که ما به چيزي که تجربه کرده و به علت ناکارآمدي آن، حذفش کرديم، بازگرديم.»

او مي افزايد:«مسئله ي شوراي رهبري مسئله اي است که خيلي نابجا مطرح شد. معتقدم مسير انقلابي ما در 88 تصحيح شد. مي‌خواستند بيايند و تلقين کنند ملتمان به آن ايده‌هاي انحرافي معتقد است ولي ملت مان اين تهديد را به فرصت مبدل کرد.»

 

آيت الله دکتر علي اکبر کلانتري

از شاگردان مبرّز آيت الله سبحاني است که مورد تجليل آيت الله مکارم نيز قرار داشته. بيست جلد کتاب در گرايش هاي مختلف علوم اسلامي نوشته. رياست دانشکده الهيات دانشگاه شيراز را برعهده داشته است. در بيانيه ي جمعي از روحانيون و فضلاي استان فارس و دانش آموختگان سطوح عالي حوزه در حمايت از او اين چنين مي خوانيم:«بصيرت، شجاعت، شفافيت و صراحت ايشان در دفاع از اسلام، انقلاب، امام و رهبري، در فتنه ها و چالش هاي پس از انقلاب امري نيست که مربوط به سنوات اخير و پس از فتنه 88 بوده باشد. اين جمع و نيز ديگران به خوبي فتنه 1387 را به ياد دارند. در آن ايام نيز حضرت آيت الله دکتر کلانتري با دغدغه خاطر، دلسوزي و برخورد عالمانه با آن فتنه، ضمن آگاهي بخشي به طلاب جوان، به گونه اي فعال در عرصه ي رسانه هاي مکتوب، به دفاع از اسلام و انقلاب و هجمه هاي غربزده هاي داخل عليه خاندان رسالت مشغول بودند. در فتنه 88 نيز با شجاعت، شفافيت، صراحت و البته به خلاف عده ي زيادي، با ژرف انديشي و مواجهه ي عالمانه به دفاع از فرمايشات رهبر عزيزمان پرداختند و سخنراني هاي ايشان موجود و گواه بر اين مهم است. اما به نظر مي آيد از مهمترين خصايص اين مجتهد نوانديش و عالم به زمان خويش، ايمان قلبي حاصل از اجتهاد علمي ايشان، نسبت به ولايت مطلقه فقيه است که از مهمترين و اساسي ترين شروط نمايندگان مجلس خبرگان رهبري است.»

او تصريح کرد:«در شيراز يکي از روحانيون اعلام کرد هر فقيهي داراي ولايت است؛ اين مطلب غلط است و خيلي خطرناک است. هر فقيهي فقاهت دارد و مي تواند فتوا بدهد اما ولي امر فقط يک نفر است و اگر اين گونه نباشد جامعه دچار هرج و مرج مي شود.»

آيت الله کلانتري همچنين در واکنش به طرح ماجراي شوراي رهبري تصريح کرد:«اگر رهبر واحد باشد، اين واحديت به رهبر جامعه اقتدار و نفوذ کلمه مي دهد اما اگر شوراي رهبري باشد هم در تصميم گيري و هم به جايگاه خدشه وارد مي شود. نظريه شوراي رهبري از لحاظ عقل، شريعت و از ديدگاه عقلا هيچ جايگاهي ندارد. گر چه مشورت در قرآن آمده است اما همين قرآن نيز مي فرمايد در تصميم گيري به خدا توکل کن. (امر به صورت مفرد آمده، يعني در امور با ديگران مشورت کن اما هنگام تصميم گيري، خودت تصميم بگير)؛ ديدگاه شوراي رهبري وجاهت علمي و قانوني ندارد.»

او بعد از انتخابات هم طي بيانيه اي تصريح کرد:«ملت بزرگ ايران، با حضور ميليوني خود در اين عرصه، بصيرت و ولايت مداري خود را به منصه ظهور رسانيد و با رهبر فرزانه خود تجديد ميثاق کرد.» آيت الله کلانتري مستقل وارد صحنه ي انتخابات شده بود.

 

آيت الله سيد مصطفي موسوي اصفهاني

مديرحوزه علميه همدان و عضو جامعه مدرسين است. معتقد است آيت الله جنتي کوه محکم انقلاب است. مي گويد:«شوراي نگهبان و آيت الله جنتي خصوصا در زمان حيات حضرت امام(ره) نيز مورد تهاجم واقع مي شد زيرا بر اساس قانون عمل مي کند و اين براي برخي افراد ناخوشايند است.» آيت الله موسوي تصريح مي کند:«آيت الله جنتي مانند کوهي محکم در مواضع اسلامي و انقلابي خود پا برجا هستند و به همين دليل مورد هجمه دشمنان و معاندان نظام قرار مي گيرند.»

او تصريح مي کند:«يکي از مسائل مهمي که در انتخابات بايد مورد دقت عموم مردم عزيز ما قرار بگيرد اين است که مواظب باشند افراد نفوذي در مجلس پيدا نشوند؛ رأي نياورند. افراد نفوذي اگر خداي ناکرده در مجلس شوراي اسلامي و در مجلس خبرگان نفوذ پيدا کنند خطر بسيار بزرگي است. مقام معظم رهبري فرمودند که مواظب باشيد افرادي در مجلس نيايند که همان حرفي را که خارجي ها مي زنند، آمريکايي ها مي زنند، امثال اينها مي زنند، اينها هم بشوند بوق و بشوند همان مبلّغ ها. افراد نفوذي اينچنين اند. افرادي که در فتنه شرکت داشتند، افرادي که فتنه را هنوز بعد از چندين سال محکوم نکردند، افرادي که انسان مي تواند کاملا بدست بياورد که ورودشان در مجلس شوراي اسلامي و خبرگان باعث نفوذ افرادي مي شود که هماهنگ با نظام نيستند، بايد قبل از رأي دادن، با شناسايي دقيق مواظب باشيم که چنين افرادي در دو مجلس وارد نشوند.»

او زمزمه طرح موضوع شوراي رهبري از سوي برخي اشخاص را خطري بزرگ مي داند و معتقد است:«اين موضوعي است که در زمان امام(ره) حل شد و تغييرات لازم در قانون داده شده بنابراين طرح آن ضرورتي ندارد.»

 

آيتالله سيدابوالحسن مهدوي

نواي زيبا و گرمش در کنار توجه خاص او به وجود مقدس حضرت وليعصر(عج) و مباحث اخلاقي از او شخصيتي متفاوت ساخته است. کميل خواندن ها و ندبه خواندن هايش در اصفحان مشتري هاي بسيار دارد. او در عين اينکه چهره اي فرهنگي است، در سياست ورزي نيز انقلابي و قاطعي است.

آيت الله مهدوي تصريح مي کند:«برخي طرح شوراي رهبري را مطرح کردند که اين تخطي از اصول نظام است، اين هم راهبرد دشمن براي تضعيف انتخابات است، برخيها نيز در بحث فتنه بحث حصر سران فتنه را زير سؤال بردند که آن نيز در جهت تضعيف انتخابات است، برجستهسازي نام برخي عزيزاني که شهرتي هم دارند و صلاحيتشان تأييد نشده است هم از راهکارهاي دشمن است.»

او مي گويد:«مرحوم امام (ره) فرمودند هشدار مي دهم تضعيف و توهين به آقايان شوراي نگهبان امري خطرناک است.»

آيت الله مهدوي تأکيد مي کند:«از دولتي که نام تدبير و اميد بر خود گذاشته انتظار مي رود اميدش به انرژي داخل کشور و جوانان باشد و ملت نيز از او مي خواهد اميدش را به دشمن معطوف نکند چرا که اميد به دشمن اميد کاذب است.»

فایل یکی از مناجات های آیت الله مهدوی:

Monajat004Mahdavi.mp3 | دانلود فایل

 

آيت الله سيد ابراهيم رييسي

معاون اول قوه قضائيه، دادستان کل کشور و دادستان ويژه روحانيت است. او عضو شوراي مرکزي جامعه روحانيت مبارز، رئيس شوراي نظارت بر سازمان صدا و سيما و عضو هيئت رئيسه مجلس خبرگان رهبري نيز هست.

او مي گويد:«امام فرمود "شما اگر حرفي زديد و حرکت کرديد که دشمن تاييد کرد در آن کار ترديد کنيد." ما بي بي سي رو دوست اين نظام نمي‌دانيم، حتما ما موضعگيري هاي نظام حاکم بر انگليس را دوستدار اين نظام نمي‌دانيم، ساختار روحانيت ممکن است يک جا چند کانديدا را نماينده کند و جايي ديگر چند تا ديگر و هيچ اشکالي ندارد چون آزاد است؛ اما اگر ديديم که بي بي سي دارد براي ما مي‌دمد بايد ترديد کرد؛ زيرا اقدامي که بي بي سي ازش خوشش بيايد در جهتي است که او راضي است، بنابراين اعضاي خبرگان ديديم در اين چند مدت نسبت به اقدامات بي بي سي اعلام موضع و مواضع خود را بيان کردند.»

آيت الله رئيسي که اخباري مبني بر واگذار شدن پيگيري مهدي هاشمي به او منتشر شده بود، پس از حاشيه سازي هاي خانواده هاشمي تصريح کرد:«دستگاه قضايي وظيفه خود را هم در دادگاه بدوي و هم دادگاه تجديدنظر انجام داده و نتيجه آن اعلام شده است که اين نتيجه چه مورد خوشايند افراد باشد و چه نباشد، آنچه که در دستگاه قضايي انجام شده مبتني و مستند به پرونده يا قوانيني بوده است که طبق سيري در دستگاه قضايي به طور روشن بيان شده است.»

 

آيت الله محسن حيدري

نماينده خوزستان است. در واکنش به اظهارات برخي از مسئولان و طيفي خاص در مورد وظايف شوراي نگهبان، مي گويد:«به صورت کلي کساني که روحيه ديکتاتوري و استبداد دارند، نمي خواهند قانون حاکم باشد. دوست دارند مفري داشته باشند تا آن چيزي که باب دلشان باشد به کرسي بنشيند.» او با بيان اينکه مخالفت با شوراي نگهبان موضوعي تازه نيست و زمان امام خميني(ره) نيز اين انتقادها مطرح بود، ادامه مي دهد:«در زمان حضرت امام(ره) هم اين مخالفت با شوراي نگهبان مطرح بود که حضرت امام(ره) با قاطعيت از شوراي نگهبان در مقابل مخالفين حمايت کرد.»

آيت الله حيدري تصريح مي کند:«بعد از رحلت امام(ره) هم همواره کساني که خودشان را چپ، خط امام، اصلاح طلب، اعتدالي و ... مي ناميدند و هر زماني يک عنواني براي خودشان يدک مي‌کشند، با شوراي نگهبان مخالفت مي کردند؛ چراکه که شوراي نگهبان طبق مُر قانون مي‌خواهد عمل کند و اين موضوع مورد پسند آنها نيست.»

اوبا تاکيد برانيکه نظارت استصوابي شوراي نگهبان برگرفته از متن قانون است، مي گويد:«آنهايي که معترض به نظارت استصوابي هستند اول بياييد قانون را تغيير دهند، بعد بگوييد شوراي نگهبان چرا به وظيفه قانوني‌اش عمل نمي‌کند. وقتي که قانون برايش وظيفه معين کرده شوراي نگهبان شرعا و قانونا نمي‌تواند تخلف کند و اگر تخلف کرد، بايد در برابر خدا و در برابر ملت پاسخگو باشد.»

او مي افزايد:«آنهايي که مي آيند شوراي نگهبان را به چشم تشبيه مي‌کند، اين هم يک مغلطه اي بيش نيست، چون که شوراي نگهبان صرف چشم نيست... ما دو نوع نظارت داريم که يک نظارت به اصطلاح ناظر بدون تصميم‌گيري است. به ناظر صرفا گزارش مي‌دهند و ناظر غير از گزارش هيچ چيز در اختيار ندارد. مانند يک ديده بان در جنگ که دشمن را رصد مي‌کند، اما اين ديده‌بان فرماندهي نمي‌کند و در جنگ دخالتي ندارد بلکه فقط واقعيت‌ها را به فرمانده منعکس مي کند. نظارت ديگري وجود دارد که ناظر حق تصميم‌گيري بر طبق قانون را دارد، مانند يک مهندس ناظر در رابطه با يک پروژه ساختماني. مهندس اين‌طور نيست فقط گزارش دهد بلکه به پيمانکار مي‌گويد اينجا اشتباه کردي، طبق ضابطه و قانون عمل نکردي، بايد اين را منهدم کني، اين طور درست کني و ... اين مهندس ناظر نظارتش فرق مي‌کند با ديده‌بان لذا شوراي نگهبان فقط ديده بان نيست. شوراي نگهبان نظارتش از تيپ دوم است، مثل همين مهندس ناظر است که اعمال نظر مي‌کند چون که نظارت بر انتخابات به صورت استصوابي است نه استطلاعي.»

او در خصوص شورای رهبری هم می گوید:«چنین شورایی در قانون وجود ندارد و مطرح کردن آن فقط برای ایجاد شکاف و اختلاف بوده است.»

 

آيت الله علي معلمي

امام جمعه ي قائمشهر است. مي گويد:«کسي با تعامل دنيا مخالف نيست اما اگر عدهاي تعامل با دنيا را در ارتباط با آمريکا مي‌بينند، مخالف اينگونه تعاملات هستيم.» تصريح مي کند:«عده‌اي درباره تأثير تحريمها حرف‌هاي عجيب و غريبي مي‌زنند، ما استقلال خود را از دست نداديم، کساني که امروز کشور را ضعيف نشان مي‌دهند، به دشمن خدمت مي‌کنند.»

نماينده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبري مي گويد:«مردم مشکل را مي‌فهمند و در برابر آن مقاومت مي‌کنند، اما در طول اين دو سال در هنگام مذاکرات، اقتصاد و معيشت مردم و اقتصاد مقاومتي تاکنون چه برنامه‌اي ارائه کرديد؟»

او با بيان اينکه عدهاي بهجاي اينکه راه چاره اساسي را جست‌وجو کنند، تنها به مذاکرات دل بسته‌اند، مي گويد:«ملت در برابر همه تحريم‌ها ايستادگي کرد، بايد از توان و مقاومت مردم استفاده کرد و با ارائه طرح و ايده مناسب، مشکلات موجود را برطرف کرد.»

با اشاره به اينکه هرچه مشکلات کشور را به تحريم‌ها ربط دهيم، دشمن توقع خود را افزايش ميدهد، تأکيد مي کند:«با اين روشها ملت را به ذلت مي‌کشانيد، بايد بهدنبال عزت نظام و ملت باشيد.»

او در خصوص ماجراي عدم احراز صلاحيت سيد حسن هم مي گويد:«در قضيه ي انتخابات خبرگان، يک مصوبه اي دارد شوراي نگهبان؛ آنهايي که ابتداءً وارد مي شوند، بايد در امتحان شرکت کنند. خب اين را مي دانستند؛ مي دانستند که بايد در امتحان شرکت کنند. اعلام شده بود. حالا اگر طرف برود ثبت نام بکند، ولي نرود در امتحان شرکت کند، بايد ديگري فرياد کند که چرا فلاني را رد کردند؟  خُب خودش خودش را رد کرد! اگر نمي خواست در امتحان شرکت کند چرا ثبت نام کرد؟ ثبت نام کرد؛ مي بايست در امتحان شرکت مي کرد. ثبت نام کرد؛ در امتحان شرکت نکرد. اينکه مي گويند فلاني مي گفت که فلان کس اين رتبه ي علمي را دارد، سودي ندارد. قانون مي گويد شوراي نگهبان بايد احراز کند. اين که آدم تصور کند شوراي نگهبان خطّي و جناحي عمل مي کند، اين حدس  و گمانِ اين و آن است. واقعاً اعضاي فقهاي شوراي نگهبان، آدم هاي سنگين، آدم هاي عادل و معتدل و منظّمي هستند. يک مصوباتي دارند، يک روالي دارند. بايد طبق آن روال کار پيش برود.»

 

آيت الله سيد علي اکبر قريشي

نماينده مردم آذربايجان غربي است. بعد از ماجراهاي فتنه 88 در نامه اي که خطاب به هاشمي اين چنين نوشت:«اين نامه دوم است که به محضرتان ارسال مي‌شود جناب آقاي هاشمي اينجانب سيد علي اکبر قريشي حدود ۲۷ سال سه دوره و نيم در مجلس خبرگان در حضور حضرتعالي بوده و هميشه شما را تاييد کرده‌ام از زحماتي که درباره انقلاب کشيده‌اند و مرارت‌هايي که ديده ايد واقفم شما از اول از ارکان انقلاب بوده و داراي فضائل و مناقب بي شماريد و چندي بار تا مرز شهادت رفته‌ايد و شهيد زنده‌ايد و مقام معظم رهبري درباره شما فرمودند: هيچ کس براي من مثل هاشمي نمي‌شود.

و يکي از سه ياور خميني مي‌باشيد کافي است که عرض بکنم در فتنه حسنعلي منصور در عرض ۲۴ ساعت، ۹ ساعت زير ضربات شلاق بوده و چندين بار بحالت اغماء افتاده‌ايد و اگر فضائل و گذشته درخشان شما را بگويم مثنوي هفتاد من کاغذ شود ولي متاسفانه در انتخابات اخير رياست جمهوري که موج مخالفت با انتخابات صحيح در گرفت و اغتشاشات خياباني شروع گرديد، اين موج دامن شما را نيز گرفت و مرتب بر وسعت آن افزوده گرديد و مي‌توانستيد خود را کنار بکشيد اما نکشيديد و اين مايه اندوه و غم ماها شد.

آنگاه که مقام معظم رهبري در خطبه‌هاي نماز آن دفاع جانانه را از شما کردند من براي جنابعالي نامه نوشتم و در آن نامه عرض کردم اول استخاره کردم اين آيه آمد ”يثبت الله الذين آمنو في الحياه الدنيا…” من استخاره را براي شما نوشتم و گفتم: جناب آقاي هاشمي دفاع مقام معظم رهبري همه مشکلات را حل کرد کافي است که شما اولا از ايشان تشکر کنيد و به مردم بگوييد حساب من از فرزندم يا فرزندانم جداست همانطور که آيه الله خزعلي کردند. متاسفانه به نامه ام عمل نشد.

از آن طرف راديو و تلويزيون خبر داد که اين هفته نماز جمعه را آقاي هاشمي خواهد خواند. من فکر کردم ديگر کار تمام است و جناب آقاي هاشمي گذشته ها را اصلاح کرده و جبران مافات خواهد فرمود. ولي متاسفانه کار بعکس شد. گذشته ها اصلاح نشد که هيچ حتي بر آنها افزودند شد. شما مراجعه به قانون را مايه ي حل مشکلات معرفي کرديد و بلافاصله خواستار آزادي زنداني‌ها شديد.

آيا منظورتان آن بود کساني که مسجد سوزانده اند، کساني که بنزين ريخته و ماشين ها را آتش زده اند، کساني که با خود بمب حمل کرده و مي‌خواستند ميان مردم منفجر کنند که اطلاعات آنها را گرفت و کساني که به قول شهردار تهران ۴۰ ميليارد تومان خسارت زده‌اند و… آزاد شوند و قانون درباره ي آنها به کار گرفته نشود؟ دفاع شما از اين اشخاص واقعا از عجائب است!

فرموديد در مملکت بحران هست. بحران کجا بود؟ آيت الله يزدي در جواب نامه سرگشاده شما فرمودند من در مملکت بحراني نمي‌بينم جناب آقاي هاشمي اين سخن شما فقط دشمنان خدا و رسول را شاد کرد و با آب و تاب به همه جا مخابره کردند که براي اولين بار يکي از ارشد مسئولان از وجود بحران خبر مي‌دهد.

فرموديد احساسات عده‌اي جريحه دار شده بايد ترميم شود. اين سخن نيز توجيه ندارد. شما يک آدم مقبولي را که از نظر خدا و رسول اکرم مقبول باشد معرفي کنيد که احساساتش جريحه دار شود يقينا نمي توانيد و اگر منظورتان احساسات آنهايي است که طبل ابطال را به صدا در آوردند و يا آنهايي که محارب با خدا و رسول و مصداق “ويسعون في الارض فساد اند” بگذار هزار بار احساسات آنها جريحه دار شود. در خاتمه من از خداوند مقلب القلوب خواستارم به شما آن توفيق را عطا فرمايد آن همه سوابق درخشان را به ثمن بخس نفروشيد.»

 

آيت الله علي اسلامي

اهل قزوين است. ميگويد:«مسئولين قدر مردم را بدانند و به آمريکا و انگليس دل نبندند.» معتقد است:«باوجود وعده لغو تحريم‌ها هيچ اتفاقي نيفتاده و فشارهاي اقتصادي بر مردم زيادتر شده.» تأکيد مي کند:«همان‌طور که مقام معظم رهبري پيش از مذاکرات پيش بيني کرده بودند تحريم‌هاي جديد وضع شده و سياست لبخند به دشمن نتيجه‌اي نداشته است.»

امام جمعه تاکستان در خصوص ثبت نام برخي از اصحاب فتنه 88 و حاميان آن‌ها در انتخابات اخير خبرگان و مجلس شوراي اسلامي مي گويد:«هر کسي که به شوکت و عظمت اسلام و نظام جمهوري اسلامي ضربه بزند در روز عاشورا و عزاي امام حسين سوت و کف بزند و حسينيه به آتش بکشد، قطعاً و يقيناً بايد از مسئوليت‌هاي کشوري دور بماند چرا که هر لحظه در صدد ضربه زدن به اسلام و نظام است. شوراي محترم نگهبان و هيئت‌هاي نظارتي استاني بر اساس وظيفه ذاتي خود مکلف هستند با قدرت جلوي ورود کساني که فتنه و انحراف ايجاد کردند را بگيرند و اجازه ورود فتنه گران و حاميان فتنه را به انتخابات آتي ندهند که بار ديگر اين فتنه گران به مسئوليت برگردند.»

او معتقد است:«طرح موضوع شوراي رهبري در شرايط حساس کنوني تأمل برانگيز است و دشمنان را شاد مي کند.» مي گويد پيگيري اين خط توسط دشمنان، نشان از توطئه هاي دشمنان نظام براي بي ثباتي و نفوذ دارد.

 

حجت الاسلام عسگر ديرباز

مثل بسياري از چهره هاي ديگر حضورش در ليست اعتدال را تکذيب کرد. عنوان کتاب هايش جالب است: "تجرد در ادراک حکمت متعاليه"، "نقد امکان در فلسفه کانت از منظر ملاصدرا"، "مباني اقتصاد خرد در جامعه اسلامي"، "توسعه پايدار در پرتو تعاليم اسلامي" و "مباحثي در فلسفه اقتصاد". سرپرستي دانشگاه قم به او واگذار شد.

معتقد است:«اگر نامزدهاي مجلس شوراي اسلامي و مجلس خبرگان رهبري تفکر لزوم وابستگي به غرب را حتي به صورت ضعيف داشته باشند، اين تفکر غلط در جايي ظهور و بروز پيدا مي‌کند که سبب جلوگيري از پيشرفت و عدم خود باوري مي‌شود اما اگر در اين زمينه به خود باوري رسيده و متکي به خويش باشيم مي‌توان در عين استفاده از فناوري‌هاي غرب با استفاده از بومي سازي به ساير کشورها وابسته نشويم.»

مي گويد:«مقام معظم رهبري بارها نسبت به مسئله نفوذ هشدار داده اند و دشمن نيز از هر طريق ممکن، به ويژه انتخابات به دنبال نفوذ در مجلس شوراي اسلامي و خبرگان رهبري است.»

تأکيد مي کند:«خوشبختانه شوراي نگهبان با حساسيت مسئله صلاحيت ها را بررسي کرد و افرادي که اهل مسامحه با غرب و دشمنان بودند، نتوانستند از اين فيلتر عبور کنند... شوراي نگهبان، حافظ نظام و قانون است و مقابل کساني که دلباخته غرب باشند، مي ايستند و با حساسيت از نفوذ دلباختگاه غرب به مراکز مهم تصميم گيري جلوگيري مي کند.»

 

آيت الله عبدالمحمود عبداللهي

به صراحت در خصوص دليل مطرح شدن شوراي رهبري مي گويد:«در طول اين 38 سال انقلاب، محوري ترين جايگاهي که سرنوشت مسائل مختلف را مشخص و هدايتگري مي نمايد و جامعه و مردم را با لحاظ گرايشها و سليقه ها و ديدگاه هاي مختلف منسجم مي نمايد، رهبري است؛ بنابر اين استکبار جهاني چشم طمع به تغيير و ايجاد خلل در اين محور دوخته اند. تکيه کردن بر عنوان شوراي رهبري مي تواند از اين انگيزه سرچشمه بگيرد.  ولي در عين حال روشن است که خبرگان و همه ارکان در مسير قانون اساسي حرکت مي کنند و در قانون اساسي فعلي، بعد از بازبيني که به امر حضرت امام انجام شد، گزينه اي به عنوان شوراي رهبري وجود ندارد.»

او تصريح مي کند:«بايد بررسي کرد که چرا در شرايط فعلي، افرادي که مواضع ضد نظام دارند، در داخل و خارج، تحريص و تشويق به ورود در انتخابات مي کنند. بعضي محکومين فتنه که مدتي است ازحبس آزاد شده اند، بار ديگر در شهرهاي مختلف از جمله اصفهان فعال شده و در رابطه با انتخابات خط دهي مي کنند.»

او مي گويد:«بعضي افراد در قالب تعامل، اعتدال، اصلاح يا تابلوهاي ديگر به دنبال اين هستند که از خط و خطوط و معيارهاي مدنظر امام خميني (ره) و رهبر معظم انقلاب فاصله بگيرند که بايد به اين موضوع توجه داشت.»

عضو مجلس خبرگان رهبري در خصوص عزل و نصب افراد متهم به همراهي با فتنه توسط دولت و رأي ندادن نمايندگان مجلس به چنين افرادي گفت:«اگر هيئت دولت و رياست جمهوري مي‌خواهند تعامل حفظ شود، نبايد کساني که متهم هستند ولو اثبات اتهام نشده باشد در رأس امور حساس قرار گيرند.»

 

در چنين شرايطي بيش از پيش روشن مي شود چرا هاشمي اين قدر التماس سيد حسن را مي کرد تا راهي خبرگان شود. هاشمي اگر تنها نبود، اين قدر محتاج سيد حسن نمی شد و اگر شکسته نشده بود، نمي کوشيد در لواي نام او خود را بازسازي کند. رأي بالای او در تهران بيش از پيش مرهون حضورش در دو ليست بود. جامعه روحانيت مبارز نيز با وجود انتقادهايي که به مواضع هاشمي داشت، نخواست او را به سوي اصلاح طلبان و فتنه گران بيش از اين هل دهد؛ از همين رو نام او را نيز در فهرست خود نگه داشت. آرايش کانديداهاي خبرگان در سراسر کشور اما نشان مي دهد هاشمي با وجود توفيق در تهران، خيلي بيشتر از آنکه تصور مي شود تنهاست. اين تنها شدن را نيز بيش از همه بايد حاصل راديکال تر شدن مواضع او در سال هاي اخير قلمداد کرد. هاشمي براي کسب اعتبار نزد اصلاح طلبان به سمت آنها نيل کرد؛ فارغ از آنکه بداند با چنين اقدامي بيش از پيش از انقلابيون فاصله خواهد گرفت.

منبع : سایت رجا نیوز





:: موضوعات مرتبط: اخبار و سیاست , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : دانشجو
تاریخ : شنبه 15 اسفند 1394
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: